در این مقاله می خوانید
دو دستگاه صنعتی پر کاربرد و با استفاده زیاد به نام الکتروموتور و دینام تفاوت هایی باهم دارند که به دلیل عدم وجود منبع علمی صنعتی، اکثرا بر این باورند که در واقع نام های متفاوتی از یک وسیله صنعتی هستند. اما این باور کاملا غلط است. در ادامه بیشتر با ما همراه باشید که در مورد فرق موتور الکتریکی و دینام بپردازیم.
اصلی ترین تقاوت و فرق الکتروموتور و دینام
در واقع اگر بخواهیم خیلی سریع موضوع رو به شما بگویم و به قولی اصل مطلب را در اختیار شما بگذاریم باید بگوییم که انرژی ورودی و خروجی این دو دستگاه باعث فرق و تفاوت شده است. در موتور های الکتریکی در اصل نیروی برق ورودی باعث حرکت دو قطعه اصلی موتور به نام روتور و استاتور است. حرکت و چرخش دورانی این دو قطعه در نتیجه انرژی مکانیکی تولید می کند که به وسیله شافت خروجی به بیرون موتور انتقال پیدا می کند.
درباره روتور و استاتور بیشتر بخوانید: روتور و استاتور چیست؟ موتور القایی چگونه کار می کند؟
این در حالی است که دینام انژری اولیه خود را از انرژی مکانیکی، بادی، آبی و…(به جز برق) تامین میکند و این انرژی مکانیکی را به وسیله همان دو قطعه اصلی که در موتور هم بود به نیروی برق تولید می کند و به وسیله شافت خروجی به دستگاه مقابل خود منتقل می کند.
دینام بخرم یا الکتروموتور؟
در صورتی که قصد خرید دارید ابتدا باید نیاز خود را به درستی مشخص کنید و دقیقا بدانید که فرق الکتروموتور و دینام چیست. همانطور که گفتیم باید مشخص کنید که:
- انرژی برق در اختیار دارید و نیروی مکانیکی و چرخشی نیاز دارید.(الکتروموتور)
- انرژی مکانیکی(جریان آب، باد) در اختیار دارید و خواسته شما انرژی الکتریکی است.(دینام)
در ادامه به بررسی بیشتری از این دو دستگاه پرداخته ایم تا با اطمینان بیشتری تصمیمی برای خرید خود بگیرید.
الکتروموتور چیست؟
همانطور که میدانید ماشینهای الکتریکی به خصوص ماشینهای الکتریکی برق شبکه، جزء اصلی لوازم و تجهیزات الکترومکانیکی خانگی و صنعتی به شمار میرود، در نتیجه آسایش و رفاه زندگی جوامع بشری و تولیدات صنایع و کارخانجات، در گروی شناخت و انتخاب و بهره برداری بهینه از این تجهیزات است.
الکتروموتور وسیلهای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند و این شاید علت اصلی تفاوت الکتروموتور با دینام باشد. درواقع الکتروموتور قلب تپنده لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، تجهیزات شهری و… است و براساس نوع برند و کاربردشان دارای ابعاد، توان خروجی و تکنولوژی ساخت متفاوتی هستند.
موتور ها با دو جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) کار میکنند و از دو جزء اصلی استاتور و روتور ساخته شدهاند که به بخش متحرک الکتروموتور ، روتور گفته میشود. این قسمت از یک شفت با دور سیم پیچی ساخته شده است. شفت تحت تاثیر نیروی مغناطیسی استاتور شروع به چرخش میکند.قسمت ثابت یا همان بدنه موتور را نیز استاتور میگوییم که سیم پیچها داخل شیارهای بدنه آن قرار میگیرند.
الکتروموتور یکی از پر مصرفترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع گوناگون است. الکتروموتورهای صنعتی در انواع تک فاز، سه فاز، ضد انفجار و ترمز دار طراحی و ساخته میشوند.
انواع الکتروموتور صنعتی را بشناسید
الکتروموتورهای تکفاز با برق 220 ولت شهری کار میکنند. در این موتورها استاتور دارای دو شبکه سیم پیچ است و الکتروموتورهای تکفاز پایین، اغلب در وسایل خانگی، کارگاههای صنعتی کوچک، واحدهای تجاری و اداری استفاده میشوند. از ویژگیهای الکتروموتورهای تک فاز میتوان به نصب آسان، راندمان پایین و محدودیت ولتاژ اشاره کرد.
استاتور در الکتروموتور های سه فاز از سه شبکه سیم پیچ مجزا با زاویه 120 درجه از یکدیگر ساخته شده است. موتورهای سه فاز دارای توان بالا و اغلب در صنایع بزرگ، کشاورزی در وسعت زیاد و برخی از پمپهای صنعتی استفاده میشوند. از ویژگیهای الکتروموتورهای سه فاز میتوان به راندمان بالا ، تعمیر آسان و عدم نیاز به خازن اشاره کرد.
به الکتروموتوری که سطوح آن مستحکم و عایق بندی شده باشد و باعث ایجاد اشتعال در فضاهای پر خطر نشود، الکتروموتور ضد انفجار میگوییم. از این الکتروموتور در فضاهایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده میشود. الکتروموتور های EX طبق دو استاندارد آمریکایی NEC و استاندارد اروپایی IEC طراحی و ساخته میشوند. الکتروموتورهای ضد انفجار براساس ضریب ایمنی به دستههای EExd (ایمنی خوب)، EExe (ایمنی خوب)، EExp (ایمنی نسبتا خوب)، الکتروموتور EExn (ایمنی پایین)، EExa (ایمنی عالی) تقسیم میشوند.
الکتروموتوری که دارای ترمز است، شروع و توقف آن در لحظه اتفاق میافتد را الکتروموتور ترمزدار میگوییم. این موتورها به دلیل داشتن ترمز، بلافاصله حرکت آنها متوقف میشود اما در الکتروموتور های بدون ترمز عمل توقف با سرعت کمتر و به آهستگی انجام میگیرد. از کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار میتوان به استفاده در صنایع، آسانسور و بالابرها، پله برقی، پمپ ها، توربین بادی و خطوط مونتاژ اشاره کرد.
دینام چیست؟
از دینام نیز در خودروها و صنایعی که تولیدکننده انرژی هستند استفاده میشود. دینام نیروی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می کند؛ دینامها اولین قطعه در دنیای صنعت بودند که توانستند انرژی الکتریکی مورد نیاز کارخانهها را تامین کنند. همچنین این قطعه کاربردهای بسیار گستردهای در دنیای فعلی دارد و در مکانهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.
برای این که دینام بتواند نیروی مکانیکی را تبدیل به الکتریکی کند، از قطعات بسیار متنوعی کمک میگیرد. همچنین اگر هر یک از قطعات به هر دلیل آسیب ببینند، راندمان کاری به شدت افت کرده و میزان آمپر و ولتاژ خروجی کاهش پیدا میکند.
به طور کلی هر کجا که نیاز باشد که نیرو مکانیکی به الکتریکی تبدیل شود، دینام حضور خواهد داشت. برای مثال در مکانهایی دینام با استفاده از نیرو باد یا جریان آب میچرخد و نیرو الکتریکی مورد نیاز را به وجود میآورد. همچنین این قطعه در خودروها نیز کاربرد زیادی دارد.
دینام از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
دینام نیز از بخشهای مختلفی ایجاد شده است که هر کدام وظایف خاصی برعهده دارند. به طور مثال بخش پوسته دینام وظیفه نگهداری قطعات و سیم پیچ را بر عهده دارد. بخش استاتور سیم پیچهای ثابت استاتور الکتریسیتهای که در روتور را جمع آوری میکند. روتور نیزدر واقع همان آرمیچر است که بخش چرخان داخل محسوب میشود. دیود درواقع در دینام نقش یکسوساز جریان را بازی میکند آفتامات یا رگولاتور نیز وظیفه کنترل جریان خروجی دینام را بر عهده میگیرد.
در پایان اگر تجربه ای در خصوص خرید و یا نکته ای در خصوص فرق الکتروموتور و دینام دارید با ما به اشتراک بگذارید.
سلام ببخشید هم دینام روتر و استاتور و هم موتور هر دو سیم پیچی شده پس چی باعث میشه که اینها تفاوت کنند مثلا اگر ما یک موتور داشته باشیم و قوه خارجی مثلا آب در اختیار داشته باشیم و وصل کنیم به سیستم امکان است که مانند دینام برق تولید کند؟ اگر نه چرا؟ معلومات دهید ممنون میشم با احترام
با سلام
قطب ها و نوع جریان ورودی با هم فرق دارند .
با سلام.
بابت تکمیل تر کردن محتوا از شما مچکریم
با سلام
میخواستم بپرسم روتور و استاتور در دوتا موتور با هم تفاوت دارند؟
وچه تفاوتی؟
واینکه بعضی روتور ها روی خود سیم پیچ ندارند آیا در هردو نوع موتور اینگونه است؟