وینچ چیست؟

وینچ یا کشنده به دستگاهیی گفته می شود که به وسیله نیروی محرکه ایجاد شده توسط الکتروموتور یا هیدروموتور یا موتور احتراقی و بعد از انتقال نیرو به گیربکس سرعت آن را کم کرده و به قدرت آن می افزاید.

از خروجی گیربگس یک شفت رابط متصل به درام یا قرقره شده و در عمل گردش درام سیم بکسل را به دور آن پیچیده شده و منجر به حرکت رفت و برگشتی می شود و به وسیله این سیستم و سیم بکسلی که به آن متصل است اجسام و سایر موارد را به صورت افقی و عمودی حرکت می دهد. برای اینکه بدانیم وینچ چیست و چگونه کار می کگند باید ابتدا با بیان تعارفی کوتاه از آن واقف شویم.

اجزاء وینچ

وینچ ها از اجزایی تشکیل میشود که شامل قسمت تولید نیروی محرکه که میتواند به صورت دستی، برقی، هیدرولیکی، پنوماتیکی و سوخت های فسیلی باشد که این سیستم ها در هر وینچ بسته به نوع کاربری و شرایط محیطی متغیر می باشد.

  • گیربکس

گیربکس های وینچ و جرثقیل با کاهش دور خروجی امکان کشش و بلند کردن بار های مختلف را بر اساس توان ورودی وینچ فراهم می کند که بیشترین استفاده از گیربکس حلزونی به علت قابلیت برگشت ناپذیری می باشد که نسبت به تحمل وزن، در ابعاد مختلف وجود دارند و بسته به سرعت خروجی و توان ورودی می تواند تا چند 10 تن را جابجا نماید.

جنس پوسته گیربکس های استفاده شده برای وینچ معمولا از جنس چدن می باشد.

  • درام

 یکی دیگر از اجزای اصلی درام، دوک یا قرقره می باشد که با یاتاقان بندی مناسب امکان کشش محصولات مختلف در صنعت های مختلف را فراهم می کند. درام  های با قطر بالا از نگاه فنی برای سیم بکسل طول عمر بیشتری ایجاد می کند

قطر درام در سرعت خطی وینچ تاثیر مستقیم داشته و با افزایش قطر سرعت خطی کشش بالاتر خواهد رفت. که به همراه متعلقات که شامل پایه بلبرینگی و شفت ورودی، پولی و… تشکیل شده است اجرا میگردد که در که اغلب از درام های استوانه ای استفاده می شود که تمامی اینها وظیفه حمل و نگه داری سیم بکسل را دارند.

  • سیم بکسل

سیم بکسل به قطرهای مختلف در دسته های نتاب ، فولادی ،کنفی ،نواری و تسمه ای با نمره های معروف 6، 8، 10 که بیشترین استفاده را دارند در آن ها استفاده می شوند.

  • اینورتر

همین طور از دیگر اجزا می توان به تابلو برق و اینورتر جهت تغییر دور و تبدیل فاز و تابلو فرمان جهت فرمان دهی به وینچ استفاده کرد.

در کل اجزای تشکیل دهنده یک وینچ شامل نیروی محرکه، گیربکس کاهنده دورو افزاینده گشتاور دستگاه، درام دستگاه با سیم بکسل، سیستم های کنترلی شامل سویچ حفاظتی و کنترل حرکت وینچ می باشد که همگی این قسمت ها بر روی یک شاسی از جنس آهن یا فولاد به اشکال مختلف نصب و مونتاژ می گردد.

تولید نیروی محرکه

در وینچ ها همان طور که گفته شد از مدل های مختلفی جهت تولید نیروی محرکه استفاده می شود که در ادامه به اختصار توضیح داده می شود.

وینچ برقی (الکتریکی یا الکترو وینچ)

وینچ برقی

  • تک فاز
  • سه فاز

وینچ های برقی که به الکترووینچ نیز شناخته می شود بیشترین کاربرد را در وینچ های کشنده دارد و با استفاده از الکتروموتور ها در این سیستم نیروی محرکه تامین می شود.

این سیستم به صورت کوپل با کوپلینگ به الکتروموتور، شفت مستقیم یا به صورت پولی تسمه و یا در نهایت از یک الکتروگیربکس استفاده می شود که در وزن های مختلف توان الکتروموتور نیز متغیر است.

همچنین میتوان در وینچ ها با توان کم از الکتروموتور تک فاز و در دستگاه های قدرتمند از الکتروموتور های توان بالای 3 فاز استفاده نمود که این الکتروموتور ها قابلیت داشتن ترمز را هم دارند که باعث می شود در لحظه توقف الکتروموتور به هیچ عنوان شفت آن حرکت نداشته باشد واغلب در چنین دستگاه هایی در بین  دور های 1000، 1500، 3000 الکتروموتور های 1500 دور مطلوب تر می باشند که تبدیل دور آن به وسیله گیربکس، فولی تسمه و اینورتر می باشد.

در فروشگاه نامیک سنتر می توانید وینچ برقی تک فاز را در قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا خریداری کنید. وینچ هایی که در فروشگاه ما عرضه می شوند از 200kg الی 1200kg خریداری کنید.

خرید وینچ برقی تکفاز در وزن های مختلف

وینچ موتوری دیزل و بنزینی

وینچ دیزلی

در شرایطی که امکان فراهم کردن نیروی برق میسر نیست از وینچ های دیزلی با سوخت بنزین و گازوئیل  استفاده می شود.

ماهیت این سری وینچ ها همانند دستگاه عادی بوده و فقط درقسمت ایجاد نیروی محرکه از موتور های سوختی با توان های مختلف و قدرت های متفاوت استفاده می شود این سری از وینچ ها که شفت خروجی آن به یک سمت گردش داشته برای گردش معکوس شفت خروجی ازگیربکس های خاص استفاده می شودکه عمل چپ گرد و راست گرد درام را کنترل کرده و همین طور سرعت بالای موتور را به قدرتی قابل قبول تبدیل می کند.

وینچ هیدرولیکی

وینچ های هیدرولیکی همانند دستگاه هایی که در قسمت های قبل توضیح دادیم دارای ماهیت کشندگی یکسانی می باشد با این تفاوت که در قسمت تولید نیروی محرکه از یونیت هیدرولیک استفاده می شود.

یونیت هیدرولیک شامل مخزن روغن هیدرولیک و پمپ روغن هیدرولیک، اتصالات (شیلنگ هیدرولیک – لوله هیدرولیک و رابط ها) شیر های فشار شکن، فلوکنترل ها، شیر های کنترل جهت و در آخر یک هیدروموتور که یک عملگر دورانی است.

تمامی این مجموعه فعالیت داشته تا در قسمت هیدروموتور باعث دوران شفت هیدروموتور و تولید گشتاور که نیروی گردشی انجام شود تا شفت خروجی از هیدروموتور بعد از اتصال به گیربکس و انتقال نیرو به وسیله آن درام یا قرقره سیم بکسل رابه حرکت درآورد و می توان به وسیله شیر های کنترل میزان دبی را تعقیر داده و قدرت موتور را پایین یا بالا برد.

قسمت مهم و مزیت وینچ های هیدرولیکی این می باشد زمانی که نیاز به قدرت و نیروی بسیار بالا باشد می توان از این دستگاه استفاده شود و و در مکان هایی که محدودیت فضا و یا موارد دیگر وجود داشته باشد می توان یونیت را با فاصله از وینچ نصب نمود و به وسیله شیلنگ های رابط هیدرولیکی سیستم وینچ را خاموش یاروشن نمود تا از خطرات انفجار و غیره جلوگیری نمود.

وینچ بادی (پنوماتیک)

یک وینچ بادی توان و نیروی محرک خود را به جای برق از هوای فشرده می گیرد. هوا پس از فشرده شدن در کمپرسور، توسط خطوط تغذیه هوا به ایرموتور یا همان Air motor وینچ بادی می رسد. معمولاً این نوع موتور ها از نوع موتور های پیستونی رادیال (شعاعی) بادی می باشد.

زمانی که ایرموتور شروع به دوران می کند به کابلی که بر روی درام وینچ قرار گرفته است با توجه باری که در حال بالا بردن یا پایین کشیدن است، نیرو وارد می کند. در بیشتر وینچ های بادی با استفاده از گیربکسی که کاهنده دور می باشد، نیروی بالابری (لیفتینگ) را ایجاد می کند.

یک وینچ بادی را می توان دستگاهی دانست که با استفاده از تنظیم کردن میزان کشش سیم روی درام می توان عمل کشیدن و یا رها سازی باری که به آن متصل است را انجام داد که شامل قرقره و محور متصل به آن می باشد. وینچ های بادی با ابعاد بزرگتر را می توان در سیستم های نظیر آسانسور ها و بیل های بخار به کار برد.

از طرح های دقیق تر و پیچیده تر وینچ ها می توان به وینچ هایی که دارای گیربکس و محرک برقی یا هیدرولیکی می باشند نام برد. بعضی از این نوع وینچ ها دارای ترمز های برقی و ضامن هایی هستند که مانع لغزش و چرخیدن درام می شود.

مزیت مهم یک وینچ بادی عدم استفاده از انرژی الکتریکی می باشد اما عیب استفاده از یک وینچ بادی را می توان به تولید سر و صدای قطعات داخل دستگاه در هنگام کار اشاره کرد که در صورت مهم بودن این فاکتور در محل استفاده، استفاده از وینچ های برقی توصیه می شود.

در تمامی سیستم های هوای فشرده کاهش و جلوگیری از ورود رطوبت و آب به داخل دستگاه امری ضروری می باشد. در سیستم هوای فشرده یک وینچ بادی هم قبل از ورود هوا به air motor باید با استفاده از فیلتر های بزرگ رطوبت گیر و همچنین تله آبگیر ها می توان از ورود آب و رطوبت به داخل وینچ جلوگیری کرد.

همچنین برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی اجزای داخل موتور محرک باید با استفاده و نصب یک روغن زن پنیوماتیکی در خط هوای فشرده روغن را به صورت ذرات ریز (مانند مِه) به داخل خطوط هوای فشرده تزریق کرد.

کاربرد ها در صنعت های گوناگون

  •  تله کابین
  •  صنایع دریایی
  • یدک کش کشتی
  • لنگر کش
  • مورد استفاده بر روی کشتی جهت حمل و جابجایی اقلام
  • نصب در خلیج جهت پهلو گیری کشتی ها
  • در صنایع هوایی
    •  در آشیانه هواپیما
    • یدک کش هواپیما های سبک
    • قابل نصب بر روی هواپیما های صنعتی جهت حمل و بارگیری اقلام سنگین
  • معادن
  • سازه های سد
  •  در دامداری ها
  •  صنعت ماهیگیری
  • مورد استفاده در صنعت چاه ها
  •  یدک کش های خودرویی
  • بالابر های ساختمانی

نحوه انتخاب یک وینچ خوب چیست؟

برای انتخاب یک وینچ کارآمد متانسب با نیاز شما فاکتور های مهمی نظیر قدرت، سرعت و مکان و نوع استفاده بسیار هائز اهمیت است.

به طور مصال انتخاب وینچ با سرعت بالاتر از حد نیاز و کنترل نشده منجر به آسیب جدی به سیم بکسل و در نتیجه کل دستگاه می گردد.در انواع بالابری اغلب از نسبت تبدیل 1:48 الی 1:56 در گیربکس ها استفاده میشود که میانگین سرعت زیر بار حدود 20 متر بر دقیقه می باشد.

همچنین می بایست برای انتخاب  به قدرت مورد نیاز برای استفاده نیز توجه کرد.توجه نکردن به این فاکتور مهم می تواند هزینه بیشتر، اتلاف انرژی و یا در صورت کم بودن قدرت وینچ بلااستفاده شدن محصول خریداری شده را به همراه داشته باشد.

بحث بعدی در مورد مکان اجرا می باشد برای مثال در مکانی که گاز های قابل اشتعال وجود دارد نمیتوان از الکترووینچ استفاده کرد و بنا به صلاح از وینچ های هیدرولیکی یا پنوماتیکی استفاده کرد و یا در صنایع دریایی باید از دستگاه هایی استفاده شود که در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.

تعمیر و نگهداری

  • پرهیز از وارد شدن هر گونه شوک و ضربه های ناگهانی به وینچ برقی تکفاز.
  • در وینچ های هیدرولیکی حتما روغن هیدرولیک مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود.  همچنین شیلنگ های رابط مادام مورد بررسی قرار گیرد.
  • جلوگیری از بوجود آمدن نوسان و قطع و وصل شدن مکرر جریان برق.
  • فشار وارده به روی وینچ مصرفی مورد بررسی باشد تا وزن بار بیشتر از توان دستگاه نباشد.
  • سیم بکسل های رشته رشته شده و شکسته مورد قبول نمی باشد و فورا باید تعویض گردد.
  • نظافت  و روغن کاری به صورت همیشگی انجام گردد.
  • قطعات الکتریکی همیشه به دور از آب خوردگی و رطوبت باشد.
  • تسمه های مورد استفاده در مدل های فولی تسمه بدون هرگونه پارگی ترک و ریش ریش شدگی باشد و نسبت شل و سفتی تسمه رعایت شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و کارشناسی مفید با توجه به نیاز شما، کارشناسان فروشگاه صنعتی نامیک سنتر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول در خصوص خرید وینچ برقی تک فاز

چطور یک وینچ خوب و با کیفیت انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک وینچ کارآمد متانسب با نیاز شما فاکتور های مهمی نظیر قدرت، سرعت و مکان و نوع استفاده بسیارحائز اهمیت است

یکی از مهم ترین نکات نگهداری وینچ چیست؟

جلوگیری از بوجود آمدن نوسان و قطع و وصل شدن مکرر جریان برق یکی از مهم ترین فاکتور هاست. فشار وارده به روی وینچ مصرفی مورد بررسی باشد تا وزن بار بیشتر از توان دستگاه نباشد.

خرید وینچ از نامیک سنتر چه مزایایی دارد؟

نامیک سنتر قیمت و کیفیت وینچ مورد انتخاب شما را تضمین می کند. همچنین کارشناسان مجرب ما آماده پاسخگویی به سوالات و مشاوره کاربردی با نیاز شما هستند.